lørdag den 20. oktober 2007

Online marketing er ikke bare bannere og SEO!

Sådan sælges musik i fremtiden.

Itunes har gjort det i lang tid. Du er medlem og får musikken til en rimelig pris, men langt fra hvad der er potentiale for at sælge musikken til.

Radiohead har nu taget en ny strategi i brug. De skærer mellemmænd og overflødige led væk fra værdikæden og laver et kampagnesite, som skal tilbyde forbrugerne/fans, ders album gratis. Til gengæld beder de dem om to ting.
1. at de registrerer sig på websitet for at få adgang, og
2. give en donation til bandet for albummet.

Der sket flere ting her, men bl.a. to vigtige ting. først sker der det at forbrugeren/fans bliver taget med på råd og bliver givet magten til at give det for albummet som det er værd for dem, hvilket i dette tilfælde er $8 pr. album i gennemsnit. - Ikke dårligt, når led i værdikæden som label og promotion var tager væk, og man samtidig sælger 1,2 mio. albums på en uge. Radiohead omsætter altså i første omgang for ca. $10 mio. uden nævneværdige omkostninger. Det skal hertil siges at Radioheads tre forrige lanceringer til sammen solgte under 1,2 mio. albums på første uge.

Det andet der også sker her er at radiohead nu har registreret 1,2 mio af deres bedste fans, hvilket kan være startskuddet til en tættere dialog med fans'ne, bedre pleje af dem og bestemt også mulighed for at drive en øget forretning med udgangspunkt i disse registreringer. For hvad er det egentlig musikkerne tjener deres penge på? - Selve albummet? - Jeg tror det næppe! Jeg tror de helt store penge ligger i afholdelse af koncerter, salg af merchandise og hvad der ellers er af ting og aktiviteter omkring selve albummet og musikken.

Det kræver formegentlig noget volumen at lave sådan et stunt, men kan til gengæld gå hen og blive et genialt træk for de etablerede bands og musikere, i deres fremtidige forretningsvirke.
Men hvem ved, - måske det endda kan virke for et dansk band som gode gamle TV2 og Steffen Brandt, der efter sigende ikke sælger, som potentialet er til.

I grafen nedenfor ses trafikken på to sites, Radioheads officielle site og deres kampagne site.




Den har jeg valgt at tage med fordi jeg synes den viser noget som alle virksomheder, organisationer og bands for den sags skyld skal være opmærksomme på.

Man behøver ikke nødvendigvis at tage udgangspunkt i sit eksisterende site, når man skal afvikle kampagner. Det har helt klart sine fordele at vælge at lave et kampagne site, som radiohead her har valgt, for det er også med til at drive trafikken på ens eksisterende side.
Radiohead er bare et eksempel på dette. Der findes andre eksempler derude.

De bedste hilsner
Anders Bendix

Ingen kommentarer: